Poetsen met plezier. En nog duurzaam ook.

ONDERNEMER MARC VAN BEEK gaf zijn baan als leidinggevende bij een woningcorporatie op om een duurzaam schoonmaakbedrijf te beginnen. Als startend ondernemer staat hij nu zelf kantoren te poetsen. Met een hoger doel: groeien en zijn werknemers een betere toekomst bieden. Want schoonmaker ben je meestal noodgedwongen, is zijn visie.

Jouw bedrijf heet PMP Schoonmaak, Poetsen Met Plezier. Dat is een mooi streven.
‘Dat klopt. Ik wil duurzaam ondernemen. In het hele bedrijf, maar vooral voor de werknemers. Door een positieve werksfeer te creëren en ze de kans te geven door te groeien. Waarom? Ik moet de eerste nog tegenkomen die als klein kind schoonmaker wilde worden. De meesten doen het noodgedwongen. Ze streven iets anders na, maar hebben dat nog niet kunnen bereiken. Ik wil ze daarbij begeleiden en investeer daar ook in. Met coaching, maar ook met een opleiding. Iedereen moet van mij bijvoorbeeld de basisopleiding volgen, zo’n certificaat toont vakmanschap.’

Dus je wilt eigenlijk dat ze zo snel mogelijk bij je weg gaan?
‘Dat is toch niet raar? Als je wat voor ze kunt doen. Daar wordt altijd zo eng over gedaan, maar mensen zijn veel gemotiveerder als ze weten waar ze het voor doen en je het werk leuk maakt voor ze.’

Je wilt ook goed zijn voor de planeet?
‘Ik wil alles zo duurzaam mogelijk doen. Zo werken we met biologisch afbreekbare en ecologische schoonmaakmiddelen, rijden in auto’s met het A-label en ik heb gekozen voor groene energie en duurzame webhosting.’

En dan wil je ook nog winst maken.
‘Je moet natuurlijk een goede bedrijfsvoering hebben, maar ik wil met de meerwaarde van mijn bedrijf ook iets doen voor de maatschappij. Drie procent van de omzet gaat naar goede doelen in onderwijs en ondernemingschap. Dat was het afgelopen jaar nog niet zoveel en daarom heb ik een sponsorloop georganiseerd om extra geld binnen te halen.’

Je bent anderhalf jaar geleden gestart als ondernemer. Waarom een schoonmaakbedrijf?
‘Goede vraag. Ik kom zelf niet uit de schoonmaak, ik heb jarenlang als leidinggevende bij een woningcorporatie gewerkt. Daar was ik op een gegeven moment niet gelukkig meer. Ik wilde iets doen met duurzaam ondernemen en het maakte me niet zoveel uit waar. Mijn vrouw wees mij er toen op dat het in de schoonmaakbranche vaak slecht is geregeld voor personeel. Zo is het gekomen. Het had net zo goed een schildersbedrijf kunnen zijn.’

Hoe begin je dan?
‘Ik ben begonnen met cursussen en enkele schoonmaakklussen bij kleine kantoren. Na een jaar heb ik iemand in dienst kunnen nemen voor een paar uurtjes. Een jonge meid die graag kapster wil worden, maar denkt dat ze daar niet slim genoeg voor is. Ik wil haar laten zien dat ze het wel kan. Binnenkort hoop ik nog twee medewerkers aan te kunnen nemen.’

Dus je bent vanuit een leidinggevende functie schoonmaker geworden? Dat is nogal een carrièreswitch.
‘Haha, dat klopt. Maar je hebt het eerste jaar geen geld voor personeel. Bovendien vind ik dat je moet weten waar het over gaat, wat er speelt. Ik wil ook geen hiërarchie binnen mijn bedrijf. Je hebt natuurlijk wel mensen die de beslissingen nemen, maar verder ben je allemaal gelijk.’

Is dat niet wat naïef?
‘Ik geloof heilig in het spreekwoord ‘wie goed doet, goed ontmoet’. Bij veel bedrijven heerst angst om mensen verantwoordelijkheid te geven. Ik wil graag open en transparant werken.’

Waarin is jouw bedrijf anders dan andere schoonmaakbedrijven?
‘Klanten kiezen vaak voor mijn bedrijf omdat ze zelf ook iets met duurzaamheid hebben. Voor het personeel is het duidelijk anders, vooral in de werkwijze. We gaan altijd in tweetallen zodat je een collega bij je hebt en het schoonmaken gebeurt overdag, niet in de avonduren. Hierdoor heb je direct contact met je klanten en kun je makkelijker dingen bespreken. Dat is niet alleen prettig voor de klant, het is ook leuker voor de schoonmakers. Ze zien voor wie ze het doen en krijgen waardering voor hun werk.’

Hoe groot wil je worden?
‘Ik wil het kleinschalig houden met een maximum aan 25 medewerkers. Dan blijft persoonlijk contact mogelijk en kan ik ze regelmatig bezoeken op de werkplek om te vragen hoe het gaat en of ze nog iets nodig hebben. Als het groter wordt, is het niet meer te behappen. Dan wil ik het bedrijf opsplitsen in verschillende vestigingen die werknemers dan zelf opzetten, op franchisebasis. Dat is mijn droom.’

Ga naar de website van PMP Schoonmaak.

Gepubliceerd in twee edities van dagblad De Gelderlander op 17 en 25 februari 2012 (fotografie: Gerard Verschooten).

Door de ogen van… is een interviewrubriek van De Schrijfzolder, waarbij mensen reflecteren op een bepaald onderwerp of vertellen over een interessant project.