Tweet, tweet, wat is een goede tweet?

Dagelijks worden er meer dan 340 miljoen tweets verstuurd, door 140 miljoen actieve gebruikers. Dat is heel veel. En het overgrote deel blijkt niet eens interessant. Over goede en slechte tweets is al veel geschreven. Hoe schrijf je nu de perfecte tweet?

Uit recent onderzoek van Harvard Business Review (waarin 1.443 twitteraars maar liefst 43.738 tweets uit hun timeline beoordeelden) blijkt dat amper 36 procent van alle tweets ‘het waard zijn om gelezen te worden’. De respondenten bestempelen 39 procent van de tweets als ‘wel oké’ en een kwart van alle tweets is oninteressant.

Niet doen

Het minst interessant vonden de respondenten tweets in de categorie ‘aanwezigheidsmanagement’, denk aan ‘goedemorgen wereld’ of ‘twexit’. De categorie ‘ik, nu’ (‘ik kijk nu naar’ of ‘ik ben nu hier’, de Foursquare-checkins) scoorde ook laag: slechts 22 procent van deze tweets is ‘de moeite waard’. Tot slot zijn ook klaagtweets niet geliefd. Verveling of verveeld raken door sommige tweets is de belangrijkste reden (82 procent) waarom mensen een tweet niet de moeite waard vinden om te lezen.

Wel doen

Wat kan dan wel? Vragen stellen aan volgers wekt weinig irritatie op: 18 procent van deze tweets wordt gezien als niet lezenswaardig. Opvallend is dat willekeurige gedachten ook vaak als interessant worden aangemerkt. Tweets die verder worden gewaardeerd zijn: informatieve (48 procent) en grappige (24 procent). Ook zelfpromotie mag van tweeps, vooral als deze tweets links naar handige landingspagina’s. In het Twitteronderzoek 2011 van Contentgirls komt naar voren dat de gemiddelde tweep zich niet stoort aan reclame, zolang het op natuurlijke wijze gebeurt. Tweeps vinden wel dat zakelijk en persoonlijk tweeten moet worden afgewisseld.

Enkele tips

De onderzoekers van Harvard Business Review hebben een aantal tips om interessanter te tweeten. Wees niet cryptisch of ‘insiderig’. Gebruik niet te veel hashtags, en retweet niet uit een-op-een gesprekken. ‘Je moet je bewust zijn van je doelgroep en van de verschillende mensen die je tweets lezen’, zegt een van de onderzoekers.

Hogere wiskunde

Volgers waarderen bondige tweets, maar uit het onderzoek blijkt ook dat langere tweets met links een grotere kans hebben om aangeklikt te worden, dan korte met een link. Tweets tussen de 120 en 130 karakters lang met een link halen het hoogste aantal click-through rates. Ook worden tweets met ‘via,’ ‘@,’ ‘RT,’ ‘please,’ and ‘check’ vaker aangeklikt. Net als tweets gepost op vrijdag, zaterdag en zondag. Maar te veel gebruik van hashtags en @mentions wekt irritatie bij veel twitteraars.

Perfecte tweet?

Kortom: Tweets met ongeveer 120 tekens, met vermelding Via @… en de link voorin worden het meest gelezen. Nu ben ik wel benieuwd naar jouw perfecte tweet. Schrijf hem hieronder in een reactie of stuur hem naar @TefkevanDijk. De winnaar krijgt een gratis retweet. 😉

gepubliceerd: 10 mei 2012 op 42bis.nl