Hoe maak je een website winstgevend?

WEBDESIGNER BRAM DERIX
In de veertien jaar dat Bram Derix zelfstandig webdesigner is, heeft hij heel wat websites gemaakt. Anderhalf jaar geleden veranderde hij zijn werkwijze. In plaats van zich puur te richten op het eindresultaat, gaat hij nu eerst uitgebreid in gesprek met een opdrachtgever. Over drijfveren, unieke toegevoegde waarde en ideale klanten. Zo maakt hij ‘winstgevende websites voor zelfstandig professionals’.

Je lijkt wel een coach. Waarom ben je anders gaan werken?
“Als je niet goed weet wat je wilt, heeft het eindresultaat geen zin. Iemand die puur iets gemaakt wil hebben, verwijs ik door naar andere webdesigners. Als je een website wilt hebben zonder goed te kijken naar je bedrijfsfilosofie of jouw ideale klanten, is zo’n site leeg. Dan levert het je uiteindelijk ook niets op.”

Hoe ga jij te werk in de ontwikkeling van zo’n website?
“Ik begin met kijken wat je drijfveer is, voor wie je het allerliefste wilt werken, wat voor problemen die mensen hebben en hoe jij die problemen gaat oplossen. Die oplossing moet een unieke toegevoegde waarde hebben en niet een van de vele zijn. Als je dat voor jezelf helder hebt, kun je bedenken welke producten en diensten je gaat leveren. Daarna ga je pas kijken naar techniek en vormgeving, die sluiten daar bij aan. Deze elementen heb ik anderhalf jaar geleden in een soort ecosysteem gezet. Als alles in balans is, dan heb je een goede site.”

En als je later toch iets anders wilt?
“Dan verandert er iets in de ene cirkel en dat heeft dan gevolgen voor de rest. Het is een dynamisch geheel en hangt allemaal met elkaar samen.”

Waarom richt je je specifiek op zelfstandig professionals?
“Zij hebben veel belang bij een goede digitale uitstraling, misschien nog wel meer dan een grote organisatie omdat die ook andere kanalen hebben. De website is voor zelfstandig professionals vaak het enige medium waar hun verhaal goed kan staan. Dat verhaal staat er niet altijd goed en dat vind ik jammer, een gemiste kans. Daarnaast ben ik ook zelfstandig professional, dus de doelgroep spreekt me aan.”

En hoezo ‘winstgevende’ websites?
“Het winstgevende betekent niet direct een online verkooppunt zoals een webshop, maar het betekent dat een site effectief is, dat hij is toegespitst op jouw ideale klanten. Als je heel scherp kunt benoemen wat het probleem van die ideale klant is, heeft die er vertrouwen in dat jij dat probleem voor hem kunt oplossen. En dus krijg je de opdracht. Dat is de winst.”

Waar ligt jouw unieke toegevoegde waarde?
“Ik kijk verder dan alleen een website. Die ik overigens heel goed kan maken want dat doe ik al een tijdje, maar bijna iedereen kan tegenwoordig een website maken. Mijn toegevoegde waarde zit hem in de analyse vooraf, dat je weet wat je wilt. Het resultaat is een site die helemaal klopt bij jou en bij je ideale klant. Als je verhaal klopt, garandeer ik dat de site winstgevend is.”

Oordeel zelf over de winstgevende website van Bram Derix: Byte me.
Lees ook de blog over de sitecheck van DeSchrijfzolder.nl >>

Door de ogen van… is een interviewrubriek van De Schrijfzolder, waarbij mensen reflecteren op een bepaald onderwerp of vertellen over een interessant project.