Webteksten: less and more

Webteksten. Wat is er al veel over geschreven. En wat zijn er al veel geschreven. Sommige zijn goed, sommige niet zo goed. Slecht misschien zelfs. Wat maakt de teksten op een website goed? Less and more, dat is mijn principe.

Je kent het vast: je komt op een website en je wordt overspoeld door een gigantische hoeveelheid informatie. Ontzettend sympathiek van de maker dat hij ervoor wil zorgen dat je niets mist van alles wat hij aan interessante informatie te melden heeft, maar het is ook erg gedacht vanuit de zender. ‘Lees dit, lees dat, en vergeet vooral dit briljante stuk niet.’ Je ziet als bezoeker van de site door de bomen het bos niet meer. Zonde.

Website: kijk naar jezelf

Kijk bij het ontwerpen en inrichten van je website eens naar jezelf. Wat verwacht jij als je op zo’n site komt? Wat wil jij daar vinden als bezoeker? Het is schokkend om te merken hoeveel mensen daar volledig aan voorbijgaan en vergeten te kijken naar wat ze zelf als internetgebruiker fijn en belangrijk vinden. Geloof me, je bent echt representatiever dan je denkt.

Korte teksten op homepage

Mijn ervaring: je wilt op een website niet meteen te veel informatie op je afgevuurd krijgen. Mensen zijn luie wezens die in één oogopslag willen zien waar het over gaat. Zodat ze zelf kunnen kiezen waar ze meer over willen weten. Mijn advies daarom: houd het kort, vooral op je homepage.

Dat wil niet zeggen dat je dus weinig content kwijt kunt op je website. Zeker niet! Zorg voor een heldere menustructuur en een goede gelaagdheid. Op die manier kunnen mensen meer informatie vinden en lezen als ze dat willen, maar je duwt het ze niet direct door de strot. Ze gaan vanzelf van less naar more.

Introtekst met jouw kernboodschap

Een overzichtelijke en aantrekkelijke site met korte introteksten geeft mensen een goed gevoel. Als ze zich prettig voelen, blijven ze langer hangen. En dat is nu precies wat jij wilt. Dat jouw kernboodschap doordringt bij je doelgroep en dat mensen ervoor kiezen meer te willen weten over wat jij te melden hebt.

Essentieel is natuurlijk wel dat je website er mooi uitziet, en dat de teksten goed zijn. Daar kan ik je dan weer bij helpen. 😉 Wil je daar meer over weten? Neem contact op.

Dat is het. More or less. 😉