Nog voordat je een (slechte) slogan kunt bedenken voor je bedrijf, moet je eerst een bedrijfsnaam hebben. Wat is nu een goede bedrijfsnaam? Loyander in ieder geval niet:
In 2007 schreef Onze Taal al een fraai artikel over nietszeggende bedrijfsnamen:
Eruit springen in de massa. Dat is de allereerste vereiste voor een bedrijfs- of merknaam. Een goede, onderscheidende naam bespaart vermogens op reclame- en marketingkosten. Maar waarom zijn zo veel bedrijfs- en merknamen dan zo nietszeggend? En waarom lijken ze zo op elkaar? Bedrijfsnamen lijken uit één grote bedrijfsnamenfabriek te rollen. Lees meer >
In het artikel zoomt auteur Erwin Wijman in op bedrijfsnamen met ‘Cor’, zoals Corus, Coris, Corio, Corbis en Cordares. Enig idee wat deze bedrijven doen? Ik niet.
Hoewel ik nu meestal #Opdeolifant zit te werken, ben ik nog altijd blij met De Schrijfzolder. De eenvoud en pragmatiek van deze naam past bij me en hij zorgt er bovendien voor dat ik de basis altijd voor ogen houd: schrijven op zolder, waar het allemaal is begonnen.
Dus start je een bedrijf of verander je van bedrijfsnaam? Doe me een lol en blijf jezelf.
Mooi verhaal van Onze Taal en ook een heel terechte klacht! Wat mij wel fascineert alleen is dat ondanks dat complete nikszeggende gehalte, toch duizenden bedrijven voor zo’n aanpak kiezen. Waarom deden/doen zij dat, zijn ze er nog steeds tevreden mee en wat hadden ze voor ogen toen ze zo’n bedrijfsnaam kozen? Er moeten toch ook voorbeelden zijn van dergelijke bedrijfsnamen die wel de spijker op zijn kop slaan? En wat voor oplossing had Schuttersveld dan moeten kiezen, want internationaal kom je d’r ook niet goed mee uit de voeten…