Is mijn website winstgevend?

Stiekem toch een beetje zenuwachtig bel ik aan bij webdesigner Bram Derix van Byte me. We hebben afgesproken dat hij een kritische blik zou werpen op mijn website om te oordelen of hij winstgevend is, dat wil zeggen: is de site effectief? Trek ik met mijn site de opdrachtgevers en het werk dat ik graag wil? Bram oordeelt, maar stelt me eerst vragen. Heel veel vragen.

Waarom ik voor mezelf ben begonnen. Wat ik doe, waar ik goed in ben, wat ik leuk vind, wie mijn ideale opdrachtgever is. Waarin ik mij onderscheid van anderen. Ho even, je zou toch naar mijn website kijken? Bram lacht en legt uit dat een technische check van een site niet zoveel zin heeft. Hij heeft lange tijd websites gemaakt voor klanten die daar vervolgens erg blij mee waren, maar waarvan hij zich toch afvroeg of ze hun doel wel echt dienden.

En dus gaat Bram tegenwoordig anders te werk. Hij wil in gesprekken eerst zicht krijgen op visie en bedrijfsfilosofie, niche en doelgroep, en unieke toegevoegde waarde. Daarna volgen de producten en diensten, techniek en grafisch ontwerp van de website. Oké. Natuurlijk heb ik bij de start van De Schrijfzolder, in september 2011, nagedacht over mijn visie, doelgroep en producten en diensten. Maar als ik heel eerlijk ben, ben ik daar ook weer van afgeweken.

Bijvoorbeeld door een onverwachte opdracht aan te nemen van een onbekende opdrachtgever. Had ik van tevoren niet bedacht, maar het is leuk om te proberen en te ontdekken of het bij me past. Mijn dienstenpakket is continu in beweging. Gelukkig krijg ik steeds helderder in beeld waar mijn kracht ligt en waar ik me op moet richten: analyses (van boodschappenbriefjes tot huiskamers en meer), korte (web)teksten, artikelen in magazines en online branding.

Dat is wat webdesigner Bram nog mist op mijn website. Wat ik nu doe is erg breed, en ik spreek geen duidelijke doelgroep aan. Voor wie wil ik graag werken? Als ik dat helder krijg, kan ik daar ook mijn teksten op aanpassen. Hmm. Zou hij mij inhuren voor het schrijven van webteksten? “Ja, maar niet op basis van je website. Vooral omdat ik je nu ken en weet dat je het zou kunnen. Tachtig procent van de opdrachten gaat uiteindelijk toch via-via.” BAM. Die zit. Nu kijken of ik mijn website kan optimaliseren voor die overige twintig procent.

Lees ook het interview met Bram Derix over winstgevende websites in de rubriek #doordeogenvan.