7 lessen uit mooie mediamomenten


Het was een waar mediafeestje, de verkiezing van de slechtste slogan van 2016. Na een gezellig juryberaad volgden een spannende verkiezingstijd, een opvallende uitslag en vele mooie mediamomenten. Terugkijkend op die media-aandacht vallen een aantal zaken op die je kunt vertalen naar 7 algemene communicatielessen. Kijk je mee?

Los van de vraag wat een slogan nu goed of slecht maakt (daarover doen we ‘een boekje open‘ in het voorjaar van 2017), is het ook interessant te kijken naar de aandacht van de media rondom de jaarverkiezing. Hieronder een bloemlezing van de mooiste mediamomenten, vertaald naar 7 waardevolle lessen voor communicatieprofessionals.

Les 1: Stem je verhaal af

Soms heb je te maken met serieuze media die willen weten hoe het precies werkt (zoals in mijn interview met BNR Nieuwsradio) en soms met gezellige media die gaan voor de grappige opmerkingen en het snelle scoren (zoals tijdens mijn gesprek met Jeroen van Inkel op Radio Veronica). Stem daar je tone-of-voice op af.

Les 2: Geef de juiste antwoorden

Voor een artikel in de Volkskrant werd ik geïnterviewd door een collega-journalist. Dat was even wennen, want meestal stel ik de vragen. In plaats daarvan moest ik nu antwoorden geven om tot een goed verhaal te komen. Geen probleem als je alles van het onderwerp af weet, heb ik gemerkt. Toch is het de kunst om jouw verhaal goed in de media te krijgen, met de juiste informatie en sterke citaten. Mijn advies: bereid je voor op een interview, weet wat je wilt vertellen en geef de juiste antwoorden. Voor gevorderden: verleid de journalist met prikkelende uitspraken waarvan je vrijwel zeker weet dat ze worden gebruikt.

Column VolkskrantLes 3: Leef je in en blijf jezelf

Of je nu aan de kant van journalist zit of aan de kant van boodschapper: verplaats je in de ander, ga dieper, denk na en denk mee, blijf jezelf en kijk verder dan je neus lang is. Volkskrant-columnist Jean-Pierre Geelen deed dat laatste vrij briljant in zijn column over goede slechte slogans.

Les 4: Vertel een eerlijk verhaal

De Utrechtse kapper Local Heroes won dit jaar de verkiezing met de slogan Zit je haircut. Eigenaar Don Schröder (50) heeft de slogan niet zelf verzonnen en geeft dat onmiddellijk eerlijk toe. Zowel op de radio bij 3FM als in een artikel op NU.nl en een video van de Telegraaf. Hij slaat zich dapper door de drukke dag heen. Door eerlijk te blijven.

Les 5: Humor moet kunnen

Laat los dat anderen er met jouw verhaal vandoor gaan en er hun eigen draai aan geven. Dat kan heel leuk uitpakken, zoals te zien was bij een uitzending van RTL Late Night [klik op de afbeelding om het fragment te bekijken]:

RTl Late Night

Les 6: Zorg dat je nieuwswaardig bent

Alleen nieuws is interessant genoeg voor een mediabericht, dus zorg dat je verhaal nieuwswaardig is. Daarmee heb ik in ieder geval mijn eigen ultieme droom kunnen verwezenlijken. IK STA OP TELETEKST!

Slogans Teletekst

Les 7: Durf te genieten van succes

Na de grote mediahausse volgen de spin-offs, waardoor je nog enkele dagen het ‘gesprek van de dag’ kunt zijn. Vaak zijn die spin-offs erg leuk. Je verhaal gaat dan een eigen leven leiden. De uitslag van de sloganverkiezing was bijvoorbeeld een vraag in De Kwis, met Paul de Leeuw en Huub Stapel:

Tot slot, ook een genot, de tekening die Hein de Kort maakte over de slechtste slogan van 2016:

hein-de-kort