Reclameteksten: over jouw mooi en herinneringen gesproken

 

 

Reclamespotjes en reclameteksten, ik moet er toch iets over kwijt (nee, deze keer gaat het eens niet over slechte slogans). Nu gisteren de Gouden Loekie is uitgereikt lijkt het me een mooi moment om het er eens over te hebben. Albert Heijn kreeg de prijs voor de beste STER-reclame, waar ze eerder de Loden Leeuw ontvingen voor de meeste irritante reclamespot. Van alle markten thuis, Neerlands bekendste grootgrutter.

 

(Ik) vind jou(w) mooi

Enfin, persoonlijk wind ik me al een tijdje op over de reclame van Fonq. Vind jouw mooi.

 

Taalfoutje? Nee, Fonq heeft besloten van ‘mooi’ een zelfstandig naamwoord te maken. Een product dat je (erg) mooi vindt is jouw ‘mooi’. Ik kan er niet aan wennen. Des te verwarrender vond ik het toen ik vervolgens een Boomerang-kaart zag met daarop een soort zelfcorrectie van Fonq. Ik vind jou mooi.

 

Huh? Geven ze de verwarring nu toe? Of is dit een goeddoordachte en geplande tweede stap in de campagne? Nou ja, ik vind het raar.

 

 

Creating memories

Toen zag ik de commercial van Sunweb, die zichzelf duidelijk meer vindt dan een prijsstunter met zonvakanties:

 

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner

 

#creatingmemories. Oké. Ik zie dan zo’n vergadering voor me van het marketingteam. De manager tegen een stel jonge hipsterhonden: ‘Jongens, wat verkopen wij nu eigenlijk? Wij verkopen geen vakanties. Nee, wij verkopen herinneringen. Mensen maken vooral fotoboeken van hun vakanties, niet van de doordeweekse werkdagen. Kortom: je mooiste herinneringen stop je in een boek. En wij geven mensen die mooie herinneringen. Wij creëren memories!” Een hoop enthousiast geknik aan tafel, misschien zelfs een ‘hear hear’ van de grootste hipster.

 

Dus. Creating memories it is. Natuurlijk hebben ze ergens een punt, die marketingprofessionals. Vakanties zijn (vaak) fijn, je houdt er mooie herinneringen aan over. Maar persoonlijk vind ik het toch wat hoogdravend om jezelf daarvoor verantwoordelijk te houden als reisorganisatie.

 

Maar goed, wie ben ik? Ik ga me maar weer even bezighouden met de verzameling slechte slogans voor de volgende verkiezing.