Hoe vertel ik een successtory?

Je hebt een verhaal. Een idee. Een droom. Je wilt met jouw verhaal de hele wereld veroveren, maar er is een klein probleem: je bent niet de enige. Hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal opvalt in de massa? Enkele tips voor succesvol storytelling.

Een goed verhaal informeert, maakt mensen enthousiast en zet aan tot actie. Iedereen heeft een verhaal. En ieder verhaal is mooi. Laat ik zo zeggen: in ieder verhaal zit iets moois. Het is de kunst om de mooie (mediagenieke) elementen te zien en uit te vergroten naar een compleet verhaal. Om dit te kunnen doen moet je zicht hebben op de kern van je verhaal. Wat wil je vertellen? Wat is jouw belangrijkste boodschap? Probeer niet alles alleen te bedenken, andere mensen kunnen je helpen dit helder te krijgen.

Een concreet voorbeeld. Ik heb laatst het verhaal opgetekend van Marc van Beek, eigenaar van schoonmaakbedrijf PMP. Marc is gestopt als leidinggevende bij een woningcorporatie om zijn droom te verwezenlijken: duurzaam ondernemen. Dat doet hij met een schoonmaakbedrijf, maar het had net zo goed een schildersbedrijf kunnen zijn. Gevolg: hij staat nu zelf kantoren te poetsen. De tijd is gekomen om voorzichtig mensen aan te nemen. Het verhaal ontvouwt zich voor mijn ogen. Dit is de kern van zijn verhaal, over hoe hij leeft voor zijn passie.

Goed, je hebt je verhaal. Hoe nu verder?

Stap 1: bepaal het platform.

Welke plek is het meest geschikt voor jouw verhaal? Maak een keuze voor een website of blog en kies eventueel een rubriek. Het platform bepaalt wat je nodig hebt aan tekst en beeld (foto en/of video).

Stap 2: interviewen en beeldmateriaal verzamelen.

Hoe overtuigd je ook bent van het verhaal: stel kritische vragen. Die hebben je lezers ook. Vind je dit moeilijk omdat je te betrokken bent bij het onderwerp? Vraag dan een freelance tekstschrijver of redactiebureau om hulp. Kijk bij de keuze van de schrijver niet alleen naar de schrijfstijl, maar ook naar specialismen en passies.

Stap 3: schrijven.

Een goed stuk heeft een heldere inleiding, niet te lange alinea’s, tussenkopjes en een sterke afsluiting. Kies je woorden zorgvuldig. Voor de verhaalopbouw raad ik je aan de TEDx-talk van Nancy Duarte te bekijken. Zij onderzocht de geheime structuur van de meest epische speeches, zoals die van Martin Luther King en Steve Jobs. Die beginnen met what is en wisselen het heden af met what could be. Ze eindigen met een positief toekomstbeeld. En krijgen een gigantisch applaus.

Stap 4: publiceren.

Kies het moment van publicatie. De beste momenten zijn dinsdag, woensdag en donderdag rond het middaguur. Dan maak je de meeste kans dat mensen je bericht lezen. Verspreid de link naar je verhaal via de diverse sociale media.

Stap 5: spin-off.

Het spreekwoordelijke mes snijdt aan twee kanten: Marc krijgt publiciteit voor zijn verhaal en ik krijg extra traffic naar mijn site. Een regionaal dagblad pikt het verhaal op en neemt een bewerkte versie mee in de krant. Dit laatste gebeurt natuurlijk niet altijd, maar een mooi verhaal heeft wel potentie om de stap van online naar print te maken. En op die manier ook de offline doelgroep te bereiken.

gepubliceerd: 14 februari 2012 op Bernasco.nl