Slechte slogans bestaan niet

Vreemde uitspraak misschien als je een van de initiatiefnemers bent van de website Slechte Slogans, met daarbij de Verkiezing van de slechtste slogan van het jaar. Toch begin ik dat steeds meer te geloven, helemaal na drie jaarverkiezingen. Laat ik je even uitleggen waarom ik dat denk.

Slechtste slogan verkiezingNatuurlijk: ik word niet echt gelukkig van slogans als The worst musical ever (Hema de Musical), It’s De Cock that makes the man (modezaak De Cock) en Een timmer timmert, een tandarts boort… maar wij zitten lekker in Velsen Noord (aannemersbedrijf Braak Velsen). Maar dat is ook maar een mening. Want hoe iemand een slogan beoordeelt, is echt een kwestie van smaak. En daar valt dus niet over te twisten (wat ik overigens graag doe, hoor). Slogans die worden ingezonden bij Slechte Slogans hebben vaak te maken met woordgrappen of rijm. Daar moet je van houden. De een vindt een slogan tenenkrommend slecht, een ander vindt hem enorm lachwekkend.

Daar komt bij: als een slogan de veel mensen als slecht wordt gezien, betekent dit nog steeds niet dat hij niet effectief is. Je krijgt er vaak wel aandacht mee als bedrijf. Dat heb ik wel gezien bij de afgelopen verkiezingen. Jaap Stuurman, bedenker van de Hema-slogan, nam de tegel met plezier in ontvangst. Hij stond nog steeds achter zijn vondst, want ‘een slogan mag schuren‘.

Ook Jan de Cock uit Tilburg was in zijn nopjes met de ‘prijs’. Hij heeft klanten in zijn winkel gehad die kwamen kijken naar ‘de modezaak met de slechtste slogan’. De tegel heeft een mooi plekje gekregen aan de muur. De ‘winnaar’ van 2014 heeft zelfs alles op alles gezet om De Blauwe Tegel te bemachtigen. Zo heeft hij alle klanten van de afgelopen 25 jaar benaderd met het verzoek op hem te stemmen. Met succes.

Leon Braak is op de dag van de bekendmaking van de uitslag drukker geweest met het te woord staan van de pers dan wij als organisatie van de verkiezing, van Sander de Heer op Radio 2 tot een filmpje op RTV Noord-Holland en een interview op een radiostation in Drenthe, waar hij naar eigen zeggen nooit gaat werken – veel te ver weg. Maar goed, aan free publicity geen gebrek. Slechte publiciteit is het in dit geval ook niet echt.

Kortom, als ik een advies mag geven aan bedrijven die wel wat extra publiciteit kunnen gebruiken: neem een slechte slogan. En blijf vooral volhouden dat je hem echt heel goed vindt.