PrimaOnderwijs: magazine voor professionals in primair en voortgezet onderwijs

Magazine PrimaOnderwijs

Met 170.000 lezers het grootste blad voor alle professionals in het Nederlandse onderwijs. PrimaOnderwijs is een uitgave van EDG Media, verschijnt zes keer per jaar en wordt verspreid op alle basisscholen en scholen in het voortgezet onderwijs.

Naar de website van PrimaOnderwijs >>

 

Kinderarmoede: wat kun je als school doen? (mei 2019)

In Nederland groeien 378.000 kinderen op in armoede. Eén op de negen kinderen kampt dagelijks met ongezonde stress over geldgebrek. Zij kunnen zich hierdoor slecht concentreren en presteren minder goed
op school. Als je weet dat armoede gevolgen heeft voor de ontwikkeling en het leervermogen van kinderen, moet je er wat mee als school. Maar wat kun je doen?

Lees meer >

 

Hoe ik opeens voor de klas stond in Oeganda (april 2019)

Nieuwsgierig zijn, vragen stellen en aantekeningen maken. Voor journalisten, schrijvers redacteuren én scholieren in Nederland vaak zo logisch als wat, maar voor veel leerlingen in Oeganda blijkbaar knap lastig. Tijdens korte praktische lessen heb ik leerlingen op drie Oegandese scholen gevraagd elkaar kort te interviewen. Ze worstelden zichtbaar met het stellen van vragen en maken van aantekeningen. Wie had gedacht dat nieuwsgierigheid zo moeilijk zou zijn?

Lees meer >

Gerelateerde blogs op PrimaOnderwijs.nl
* Onderwijs in Oeganda, van theorie naar praktijk >
* Onderwijs in Oeganda: van verlegen meisje naar sterke vrouw >
* ‘Ook veel Oegandezen zijn hooggeschoold of willen dat zijn’

 

‘Iedereen is aan het leren, van leerling tot aan leraar en schoolleiding’ (november 2018)

Kunskapsskolan. Het duurt even voordat je het Zweedse woord in één keer vloeiend uitspreekt, maar ook de organisatorische overstap naar dit onderwijsconcept heeft heel wat voeten in de aarde. Dat ontdekten ze op havo Notre Dame des Anges in Ubbergen. Directeur Marij van Deutekom en adjunct-directeur Ed van Loon vertellen over de voorbereiding op het nieuwe concept, dat volledig uitgaat van gepersonaliseerd leren.

Lees meer >

 

Alle gepubliceerde artikelen:

Hoe krijg je kinderen in beweging? (juni 2012)
> Wel of geen wereldburger? (september 2012)
> Leer differentiëren: omgaan met verschillen in de klas (juni 2013)
> Professionaliteit in professionalisering: de leraar aan het roer! (september 2013)
> Schoolontwikkeling door onderzoek (november 2013)
> Interview Helen van den Berg, voorzitter CNV Onderwijs (januari 2014)
> Onderwijsvernieuwing in de praktijk: Ook leren kun je leren! (november 2014)
> ‘Als de toekomst onvoorspelbaar is, moet je hem zelf uitvinden’ (januari 2015)
> De eindtoets in beweging (maart 2015)
> Digitalisering? Wat moet ik daarmee? (april 2015)
> Sociale veiligheid op internet ook een taak van scholen (juni 2015)
> OSO: van papieren map naar veilig digitaal overstapdossier (september 2015)
> Het succes van schoolreizen (november 2015)
> Waar zet het LAKS dit jaar op in? (november 2015)
> Eén keer inloggen voor al het digitale leermateriaal? Het kan! (november 2015)
> Remco Pijpers (Kennisnet): ‘Wij willen concreter maken hoe je een en ander kunt integreren in het onderwijs’ (januari 2016)
> Wetenschap en technologie in de klas: waarom en hoe? (januari 2016)
> Help, een datalek! Wat nu? (februari 2016)
> Laat je inspireren! De wondere wereld van Wetenschap & Technologie in de klas (februari 2016)
> Kennisnet Trendrapport: Staat er straks een robot voor de klas? (april 2016)
> Wetenschap en Technologie in de klas: zo doe je dat! (april 2016)
> Kennis over de kracht van ICT: ken de risico’s en kies voor kansen! (mei/juni 2016)
> W&T in de klas: ‘Enthousiasme vanuit de leerkracht is essentieel voor succes’ (mei/juni 2016)
> Meer plaats voor wetenschap & technologie in de klas! (september 2016)
> Digitale geletterdheid is het nieuwe lezen en schrijven (september 2016)
> Beschavingsspel: onderzoeken, samenwerken én digitale vaardigheden leren (november 2016)
> Wetenschap & Technologie in de klas: het zijn geen nieuwe lessen! (november 2016)
> Overdracht van leerlingdossiers: wat gaat goed en wat kan beter? (januari 2017)
> Toine Maes (directeur Kennisnet): ‘Iedere leerling verdient eigentijds, veilig en persoonlijk onderwijs, en dat kan met ICT’ (maart 2017)
> Door met curriculumherziening (over Onderwijs2032, april 2017)
> Desktop, tablet, chromebook of laptop? Keuzes, keuzes… Help! (april 2017)
> Onderzoeksconferentie: in één dag op de hoogte van de laatste inzichten (juni 2017)
> Monitor Jeugd en Media 2017: Wat doen leerlingen met media? En wat kun je als school doen? (november 2017)
> Onderwijs door de jaren heen: wat weet jij nog van je schooltijd? (november 2017)
> Van idee tot vernieuwende vso-praktijkleerroute: het kan (als je wilt) (maart/april 2018)
> Leraren gaan voor een relevant curriculum met ruimte voor eigen keuzes (september 2018)
> Mijn Studiekeuze geeft leerlingen én decanen meer zicht in persoonlijk studiekeuzeproces (november 2018)
> Met Flits lezen leerlingen met veel plezier op hun eigen niveau (november 2018)
Handschriftonderwijs moet een vaste plek krijgen (november 2018, online)
> Flits prikkelt leerlingen om te wíllen lezen en helpt leerkrachten beter differentiëren (januari 2019)
> Meer zelfvertrouwen en betere resultaten met Getal & Ruimte Junior (maart 2019)
> Lesgeven in het Engels: hoe zelfverzekerd ben jij? (mei 2019)
> Studiekeuze123 verspreidt én deelt studiekeuze-informatie (mei 2019)
> Uitstekend voorbereid naar de brugklas met Stepping Stones Junior (mei 2019)
> Kinderarmoede: wat kun je als school doen? (mei 2019)

 

 

De Schrijfzolder
INTERVIEWS
SCHRIJVEN